Uluslararası İşletme Politikası
I. Uluslararası İşletme Faaliyetlerinin Temel Çerçevesi
Ulusal, Uluslararası, Küresel, Doğuştan Küresel İşletme Faaliyeti Kavramlarının Tanımı ve Kapsamı, İşletmelerde Büyüme, Uluslararsılaşma derecesi
Uluslararası İşletmeleri Etkileyen Dışsal Faktörlerin Önemi (Dışsal Ve Içsel Çevre Analizi)
İşletmelerin Uluslararası Faaliyetlere Girişme Nedenleri
KOBİ’lerin Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejilerinin Değerlendirilmesi
II. İşletmelerin Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejileri
Uluslararası Pazara Giriş Kararı Ve Uluslararası Pazarlara Yönelme Nedenleri
Hedef ülke pazar araştırması nasıl yapılır?
Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejileri Çeşitleri
1.İhracat Stratejileri
İhracat Stratejisi, Aktif Pasif Ihracatçı Nedir?
1. İhracat Başlama Nedenleri, Ihracatta Yapılan Hatalar
2. İhracat Faaliyeti Aşamaları
İhracat Biçimleri Ve Aracıları
1. Doğrudan İhracat
2. Dolaylı İhracat
Hizmet İhracatı, İnternet ve Elektronik Ticaret ile Doğrudan İhracat, E-Ticaret, İşleyiş Sistemi,
internet Pazar Yerleri ( B2B, B2C, C2C )
KOBİ’ler ve İhracat, Kobi’lerin Uluslararsı Pazarlara Giriş Stratejilerinin Değerlendirilmesi
(SDTŞ’ler, DTSŞ’ler)
ÖRNEK İHRACAT PLANI
2.Sözleşmeli Giriş Stratejileri
Franchising
Franchise, Franchisee, Franchisor Kavramları Nedir?
Franchising’in Gelişimi, Marka geliştirmenin Önemi, Hangi işletmeler franchise verebilir?
Franchise Veren Açısından Avantaj Ve Dezavantajları
Franchise Alan Açısından Açısından Avantaj Ve Dezavantajları
Kobi’ler Açısından Franchising Sisteminin Değerlendirilmesi
Lisans Anlaşmaları
Lisans Anlaşmalarının Tanımı Ve Kapsamı
Avantaj Ve Dezavantajları
Lisans Anlaşması Çeşitleri
Franchising ve Lisanslama’nın Karşılaştırılması
Sözleşmeli Üretim
Sözleşmeli Üretimin Tanımı Ve Kapsamı
Sözleşmeli Üretimin Avantaj Ve Dezavantajları
Anahtar Teslim Projeler
Tanımı Ve Kapsamı, Avantaj Ve Dezavantajları
Yönetim Sözleşmeleri
Tanımı Ve Kapsamı
Taraflar Açısından Avantaj Ve Dezavantajları
3. Doğrudan (Dolaysız) Yabancı Yatırımların Artan Önemi ve Gelişimi
Örnek Olay: Rusya’daki Migros Türk
Türkiye’ye Gelen Dolaysız Yabancı Sermaye Yatırımlarını Etkileyen Faktörler Üzerine Başlıca
Çalışmalar
Ortak Girişimler (Joint Venture)
Ortak Girişim Oluşturma Nedenleri
Ortak Girişim Türleri
Ortak Girişimlerde Kontrol, Başarı
Ortak Girişimlerin Sonlanma Nedenleri
Uluslararası Birleşme Ve Satınalmalar
III.Uluslararası İşletmecilikte diğer konular
Ülke Riski, politik risk, politik risk yönetimi, yatırım yapmadan ve yaptıktan sonra riskten
kaçınma yöntemleri
Tarifeli ve Tarife Dışı Engeller
Uluslararası Ekonomik Örgütler ve Bölgesel Ekonomik Bütünleşmeler
IV. Kobi’lerin Yabancı Ülke Pazarlarına Giriş Stratejileri
Küçük Esnafın Rekabette Ayakta Kalabilmesi İçin Yapılabilecekler
V. Uluslararası pazarlara girdikten sonra verilmesi gereken kararlar : Mal, fiyat, dağıtım, tutundurma kararları
Not : Okuma kaynaklarından makaleler ve örnek olaylar zamanında okunacaktır ve ödevler zamanında teslim edilecektir. Örnek olayların fotokopileri alınacak ve derste belirlenen tarihe kadar hazırlanacaktır.
Okuma Kaynakları Listesi
1. John D. Daniels And Lee H. Radebaugh, International Business: Environments
And Operations, 8th Edition, (New York: Addison-Wesley, 1998.
(Chapters: 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17)
2. Nanshi F. Matsuura, International Business: A New Era, (New York: Hbj
Publishers, 1991)
3. Michael R. Czinkota, Pietra Rivoli, And Ilkka A. Ronkainen, International
Business, (Chicago: The Dryden Press, 1989)
4. Emrah Cengiz, Ercan Gegez, Müge Arslan, Serdar Pirtini, Mehmet Tığlı, Uluslararası Pazarlara
Giriş Stratejileri, Der Yayınları, 2003.
5. Ferit Kula, Çok Uluslu Girişimler ve Türkiye, İleri yayınları, Mart 2006.
6.. Dilber Ulaş, Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejisi Olarak Ortak Girişimler Ve Türkiye
Uygulamaları, Turhan Kitabevi, 2003.
7. Dilber Ulaş, Franchising Sistemi, Nobel Yayınevi, 1999.
8. Dilber Ulaş, Küreselleşme Sürecinde Dışa Açılma Stratejileri, Nobel yayınevi, 2009, Ankara.
Notun Belirlenmesi
Final notu, final sınavı ile proje sunumundan oluşmaktadır. Final 70 üzerinden yapılacak, 30 puan ise yapılacak proje sunumu, verilen makalelerin derste tartışılması, örnek olayların hazırlanmasına göre belirlenecektir.
PROJE SUNUM KONULARI
Zeytinyağı üreticisinin marka oluşturması, stratejik pazarlama planının araştırılması
Marka şehir oluşturma
Kümelenmeler
İnovasyon teorileri ve uygulamalar
Dağıtım kanalları ve lojistik yönetimi
Slowcity, slowfood
Fairtrade (Adil ticaret)
Pazarlama ve sürdürülebilirlik ilişkisi
Hizmet pazarlaması
Dijital pazarlama
Turizm pazarlaması konusunda turizm işletmelerinin yapmaları gerekenler
Sosyal pazarlama
Pazarlama etiği
Pazarlama araştırmasında kullanılan yöntemler
Endüstriyel pazarlama
Farklı ülke girmek isteyen bir işletme için sizin belirlediğiniz bir sektörde, hedef pazar (ülke seçimi, ülke analizi, bölge seçimi, yer seçimi,...) ve giriş stratejisini seçerek (ihracat, franchising, lisanslama, joint venture, satın alma, birleşme, tek başına yatırım) stratejik pazarlama planının hazırlanması,
Sektör hizmet, üretim sektörü olabilir.
Araştırılacak işletme marka olmuş ya da ülke içinden dışarıya açılmak isteyen, uluslararasılaşma sürecine yeni başlayacak bir işletme olabilir.
Uluslararası işletmecilik, international marketing kitaplarında bulunan vaka analizlerinden kaynak göstererek yararlanabilirsiniz.
Tarım işletmelerinin dışa açılma stratejileri, örneği
Hizmet işletmelerinin dışa açılma stratejileri, örneği
Küresel Bağlamda Marka Oluşturma- Uluslararası Marka Yaratma Örneği
Küresel Elektronik Ticaretin Artan Önemi ve Uygulanması, örnekle anlatım
Türkiye’ye Gelen doğrudan yabancı sermaye yatırımlarının durumu, satın alınan, satılan işletmeler
Fındık üreten bir işletmenin Norveç’e ihracat yapmak istemesi
Farklı bir konsept geliştiren bir işletmenin Kore’ye franchise vermek istemesi
Pencere sistemleri üreten bir işletmenin Fransa’ya joint venture ile girmek istemesi
Hostel işinde olan bir işletmenin uluslararası pazarlara girmek istemesi
Simit Sarayı’nın büyümesi, Kahve Dünyası’nın büyümesi