
 1

Türkiye’de Radyo Televizyon Yayıncılığı: 

 

Türkiye’de radyo yayınları 1927’de başladı. Cumhuriyet’in 1923’te kurulduğu ve radyo yayınlarının 

başladığı tarihte Avrupa’da da radyoculuğun daha başlangıç evresinde olduğu düşünülürse bu Türkiye 

için oldukça erken bir tarih. Bu bağlamda, Türkiye’de yayıncılığın, özellikle radyo yayıncılığının 

gelişimini yeni Cumhuriyet’in modernleşme projesinden bağımsız olarak değerlendirmemiz mümkün 

değil. Bu aslında bir ulus-inşası süreci ve bu süreci modernleşme, batılılaşma, endüstrileşme gibi diğer 

paralel süreçlerden bağımsız değerlendirmek mümkün değil. Özden Cankaya’nın da belirttiği gibi, 

1920’lerde radyo yayıncılığı genç Cumhuriyet için bir seçenek değil, zorunluluk. Cumhuriyetçi 

gündemin kitleler tanıtılması ve halk desteğinin sağlanabilmesi için radyonun önemli bir araç olduğu 

ortada. 

 

 

1920’lerde radyo yayıncılığını başlatmak için gerekli olan maddi kaynak Türkiye’de çok sınırlı. Bu 

nedenle gerekli alt yapının kurulması için yeni pazar arayışında olan Batılı devletler araya giriyor. 

Türkiye’de vericiler için açılan ihaleyi Fransız Telephonie Sans File şirketi kazanıyor. Şirket 1925 yılında 

vericileri kurmaya başlıyor, 1927’de hizmete giriyor. Devletin ise bu tarihte sadece teknik alt yapıyı 

kurmak için değil, bir yayıncı kurumu kurup işletmek için de maddi kaynağı yok. Bu nedenle yayınlara 

başlayabilmenin tek yolu özel bir şirkete bu işi devretmek. Burada tercih edilen yöntemin az önce 

bahsettiğimiz dönemim kamu teşebüsslerinin yönetiminin ulusal özel sermayeye devredilmesi yoluyla 

ulusal burjuvazinin güçlendirilmesi ilkesi ile koşutluk gösterdiğini görüyoruz. Türkiye’de radyo 

yayınlarını gerçekleştirmek üzere Türk Telsiz Telefon AŞ.’nin kurulmasının da böyle bir öyküsü var.  

 

TTAŞ’a on yıllık bir izin tahsis ediliyor ve yayınları finanse etmek için radyo üretimi ve ticaretinden 

ücret alması öngörülüyor. TTAŞ’ın ilk ortakları arasında Anadolu Ajansı, İş Bankası, Celal Bayar, Falih 

Rıfkı Atay da var. TTAŞ sermayesi 150.000 lira. Şirketin gelir kaynakları arasında; “...Radyo ahizesi 

kullanan kimsenin şirketten ruhsatname alarak yılda ödediği 10 lira, resmi dairelerle hayır 

müesseselerinden alınan 5 lira, memlekete ithal edilen radyo ahizelerinin fatura bedelinden tahsil 

olunacak %25 pay..” vardır.  

 

 

Bu tür bir yayıncılık modelini ilginç kılan doğrudan devlet tarafından yönetilmese de yayıncılığın en 

başından beri devlet mekanizmasının içersinde yer alması. O tarihte yayıncılığın ayrı bir yasa ile 

düzenlenmesi düşünülmüyor bile, telsiz iletişimini düzenleyen yasaya tabii kılınıyor. Radyo yayınları 



 2

1927 yılının Mart ayında, İstanbul'da başladı. Düzenli yayına ise, İstanbul Radyosu'nda 6 Mayıs 1927 

tarihinde geçildi, bunu Kasım 1927’de Ankara’da yayınların başlaması izledi (kesin tarih bilinmiyor). 

 

TTAş’ın on yıllık yayın lisansı 1936’da kendisinden beklenen yayıncılık standardına ulaşamadığı 

gerekçesiyle yenilenmedi. Bu tarihlerde 2.dünya Savaşı’nın etkilerine bağlı olarak devletin ekonomik 

politikasında ve siyasal hayata yönelik tercihlerinde de değişiklikler olduğunu görüyoruz: artık daha 

korumacı ve devletçi bir yapı var karşımızda (sanayi istenildiği ölçüde gerçekleşmedi, 29 bunalımının 

etkisi önemli).  

18 Ağustos 1936 tarihli kararnameyle de, radyo devletleştirildi ve Ankara ile İstanbul Radyoları 08 Eylül 

1936 tarihinde PTT’ye devredildi, 1940 yılına kadar radyo PTT denetiminde kaldı.  

Türkiye’de radyoculuğun özellikle 2. Dünya Savaşı yıllarında kurumsallaşmasının hızlandığını 

görüyoruz.  Bu tarihlerde radyonun kalbi Ankara Radyosu. Ankara Radyosu 5 kW gücündeki vericiyle 

yayın hayatına başlamıştı. Radyo, birçok defa yayın binasını değiştirmiş, 28 Ekim 1938’de yeni ve son 

binasına taşındı. Aynı tarihte, Marconi Wireless Telegraph Company tarafından inşa edilen 20 kW 

gücündeki kısa dalga istasyonu devreye girmiş, 1950 yılında ise çıkış gücünü 100 kW’a yükseltmiştir.  

1939 yılı itibariyle Türkiye’de radyo alıcılarının sayısı 56000’e yükselmiş, ancak teknoloji konusunda 

Batı’ya bağımlılık sürmüştür. İçerikler özelinde ise devletin özellikle propaganda amaçlı olarak 

radyoyu kullanmak konusunda daha kararlı olduğunu görüyoruz. Bir yanda savaşa girmek istemeyen, 

diğer yanda da ulu-inşa sürecini sürdürmeye odaklanmış bir devlet politikası hakim bu dönemde. Tek 

parti yönetimi altında olan bir devletin radyosunun da neden dinleyici taleplerini yansıtmaktan uzak, 

devlet-merkezli ve paternalist bir yayın sürdürdüğünü anlamak güç değil.  

1946, çok partili hayata geçilmesinden dolayı Türkiye’de önemli bir tarih.  4 yıl sonra Demokrat Parti 

iktidara geliyor ve on yıl iktidarda kalıyor. DP’nin politikaya popülist yaklaşımının yayıncılıkta da 

devam ettiğini görüyoruz. 1950’lerde dini programlar başlıyor örneğin.  Radyo’da reklamlara izin 

verilmesi de DP döneminde gerçekleşiyor. 1940’ların ikinci yarısından itibaren Türkiye’nin Batı’ya 

açılma politikalarını, özellikle Amerika ile yakınlaşmasını da burada değerlendirmemiz gerekli. Türkiye 

1948’te Marshall Planı’na katılıyor, 1950’de NATO üyesi oluyor. Batı ile yakınlaşmanın etkilerini bu 

tarihlerde yayıncılıkta da görmek mümkün. Amerikalılar radyoculara yönelik eğitim veriyorlar ve bu 

dönemde radyoda Marshall yardımı, NATO, UNESCO hakkında programlar başlıyor, BBC ve 

Amerika’nın Sesi Radyosu ile işbirliğinin başlaması da bu dönemde gerçekleşiyor. Türkiye’de üçüncü 

radyo olan İzmir Radyo’su da 1951’de Amerikan Haber Merkezi’nin teknik yardımıyla gerçekleşiyor. 



 3

Ancak DP iktidarı altında yayıncılık gittikçe daha çok propaganda aracı olarak kullanılıyor, özellikle 

1954 seçimlerinden sonra. Aksoy’un ifadesiyle bunlar “partizan radyo” yılları. DP iktidarı Mayıs 1960 

darbesiyle son buluyor. Dava sürecinde DP’nin radyoyu kullanmaya yönelik tutumunun da tartışma 

konusu olduğunu görüyoruz. Darbeden sonra yazılan 1961 anayasası birkaç yıl içinde kurulacak 

yayıncılık düzeni için demokratik bir açılım tasarlaması açısından önemli. 1961 Anayasası’nın 121. 

maddesi yayıncılık için şunu öneriyor: 

Radyo ve Televizyonun İdaresi ve Haber Ajansları  

MADDE 121.-Radyo ve televizyon istasyonların idaresi özerk kamu tüzel kişiliği halinde kanunla 

düzenlenir.  

Her türlü radyo ve televizyon yayımları, tarafsızlık esaslarına göre yapılır.  

Radyo ve televizyon idaresi, kültür ve eğitime yardımcılık görevinin gerektirdiği yetkilere sahip kılınır.  

Devlet tarafından kurulan veya Devletten malî yardım alan haber ajanslarının tarafsızlığı esastır.  

TRT’de bu çerçevede Mayıs 1964 tarihinde özerk ve tarafsız bir yayın kuruluşu olarak 359 sayılı yasa 

ile kuruluyor. Tüm il radyoları da TRT’ye bağlanıyor. İlk kurulduğunda TRT’ye 13 verici devrediliyor, bu 

vericilerden o zamana kadar yapılmakta olan yayın nüfusun sadece % 42.6’sına ulaşır durumda ve 

ülkede yaklaşık 2 milyon radyo alıcısı var.   

Bu tarihlerde aslında Türkiye’de televizyon yayını da başlamış durumda.  İlk televizyon yayını 

denemelerini İstanbul Teknik Üniversitesi bünyesinde elektronik mühendisliği bölümünde uygulama 

çalışma yapmak adına gerçekleştiriliyor. İlk yayının tarihi 9 Temmuz 1952, İTÜ bu yayınları 20 yıl 

sürdürüyor. Ancak elbette ki bu tarihte İstanbul’da çok az TV alıcısı var ve yayının kapsamı çok dar. 

Ancak İTÜ TV yayınlarını 1970’e kadar sürdürüyor ve birçok ilke imza atıyor: ilk maç yayını gibi. 

Özerklik meselesi TRT için çok kısa bir süre içersinde sorun olmaya başlıyor. 12 Mart 1971 

darbesinden sonra özerklik kaldırılıyor ama tarafsızlık ilkesi bırakılıyor.  

20.9.1971 tarih ve 1488 sayılı Kanunla aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir: 

MADDE 121.- Radyo ve televizyon istasyonları, ancak Devlet eliyle kurulur ve idareleri tarafsız bir 

kamu tüzel kişiliği halinde kanunla düzenlenir. Kanun, yönetim ve denetimde ve yönetim organlarının 

kuruluşundan tarafsızlık ilkesini bozacak hükümler koyamaz. 

Her türlü radyo ve televizyon yayımları, tarafsızlık esaslarına göre yapılır.  

Haber ve programların seçilmesinde, işlenmesinde ve sunulmasında ve kültür ve eğitime yardımcılık 

görevinin yerine getirilmesinde Devletin ülkesi ve milletiyle bütünlüğünün, insan haklarına dayanan 
millî, demokratik, lâik ve sosyal Cumhuriyetin, millî güvenliğin ve genel ahlâkın gereklerine uyulması, 



 4

haberlerin doğruluğunun sağlanması esasları ile organların seçimi, yetki, görev ve sorumlulukları 

kanunla düzenlenir. 

Devlet tarafından kurulan veya Devletten malî yardım alan haber ajanslarının tarafsızlığı esastır. 

1970’ler boyunca iktidarlar ile TRT arasında sürekli bir çekişme yaşandığını görüyoruz. Aynı tarihlerde 

TRT’nin faaliyetleri de çoğalmaya başlıyor.  

ANAP’ın iktidarda olduğu 1983-1991 yılları arasında Türkiye’de yayıcılığın yavaş yavaş dönüştüğünü 

görüyoruz. Devlet tekelinden ikili yayıncılık sitemine geçişin sinyalleri 1980’lerin ikinci yarısından 

itibaren oluşmaya başlıyor. Bu geçişin sinyalleri şunlar Kejanlıoğlu (2001: 94): 

1. TRT’nin bağımsız prodüksiyonları gittikçe daha çok yayınlaması 

2. PTT’nin kablolu TV alt yapısını kurmaya başlaması 

3. TRT vericilerinin PTT’ye devri (1989, 2000’de tekrar TRT’ye devrediliyor) 

1980’lerde Türkiye’de basın sektörünün de dönüşüme uğradığını görüyoruz. Basın’da yaşanan 

gelişmeler ile yayıncılık alanında yaşanan gelişmeleri bağımsız değerlendirmek mümkün değil. Basın 

için bu süreç “basından medyaya geçiş” olarak değerlendirilebilir. Bu süreç zaten 1990’da TRT 

tekelinin kırılmasına bağlanıyor. 1980’lere kadar 4 gazete hakim sektöre: Cumhuriyet, Milliyet, 

Tercüman ve Hürriyet. 1950’lerden itibaren bir teknolojik dönüşüm yaşanmaya başlanıyor ama bu 

gazeteler birer aile şirketi. Bu yapı 1970’lerden itibaren iş gruplarının basına ilgi göstermeleriyle 

değişiyor. En önemli tarih 1979’da Aydın Doğan’nın Milliyet gazetesini satın alması. Bu tarihten 

itibaren basın ile basın olmayanın yatay ve dikey birleşme yoluyla entegrasyonunun hızlandığını 

görüyoruz. Bab’ı Ali’den İkitelli’ye geçişin başladığı nokta da burası. 


