
 1

Devlet tekelinden ikili yayıncılık sitemine geçişin sinyalleri 1980’lerin ikinci yarısından itibaren 

oluşmaya başlıyor. Bu geçişin sinyalleri şunlar Kejanlıoğlu (2001: 94): 

1. TRT’nin bağımsız prodüksiyonları gittikçe daha çok yayınlaması 

2. PTT’nin kablolu TV alt yapısını kurmaya başlaması. (O dönemde henüz Türk Telekom 

kurulmamıştı ve telekomünikasyon hizmetleri de PTT tarafından yürütülüyordu. PTT, bir 

yandan kablolu televizyon şebekesini kurmaya ve işletmeye başladı. Kablolu televizyon 

hizmetiyle, TRT kanallarının yanısıra, uydudan yayın yapan bazı uluslararası kanallar da 

abonelere ulaştırılıyordu.) 

3. TRT vericilerinin PTT’ye devri (1989, 2000’de tekrar TRT’ye devrediliyor) 

Bu dönemde bir diğer önemli gelişme de uyduların yayıncılıkta kullanılmaya başlanması. Önce 

Intelsat, sonra da Eutelsat uyduları kullanılarak TRT’nin 1. ve 2. kanalları uydu aracılığıyla izlenebilir 

hale geldi. Bir süre sonra da, uydu üzerinden yurt dışına yayın yapan TRT-INT kanalı devreye girdi. 

Türksat uydu sistemi için çalışmalar da bu dönemde başladı. 

 

1980’lerde Türkiye’de basın sektörünün de dönüşüme uğradığını görüyoruz. Basın’da yaşanan 

gelişmeler ile yayıncılık alanında yaşanan gelişmeleri bağımsız değerlendirmek mümkün değil. Basın 

için bu süreç “basından medyaya geçiş” olarak değerlendirilebilir. Bu süreç zaten 1990’da TRT 

tekelinin kırılmasına bağlanıyor. 1980’lere kadar 4 gazete hakim sektöre: Cumhuriyet, Milliyet, 

Tercüman ve Hürriyet. 1950’lerden itibaren bir teknolojik dönüşüm yaşanmaya başlanıyor ama bu 

gazeteler birer aile şirketi. Bu yapı 1970’lerden itibaren iş gruplarının basına ilgi göstermeleriyle 

değişiyor. En önemli tarih 1979’da Aydın Doğan’nın Milliyet gazetesini satın alması. Bu tarihten 

itibaren basın ile basın olmayanın yatay ve dikey birleşme yoluyla entegrasyonunun hızlandığını 

görüyoruz. Bab’ı Ali’den İkitelli’ye geçişin başladığı nokta da burası.. 

1980’lerde Avrupa’da durum 

 sınır-aşırı televizyon yayınlarının başlaması (özellikle uyduların 

yayıncılık alanında kullanılmaya başlanmasıyla yayıncılığı sadece ulusal 

sınırlar içerisinde düzenleyen politikaların geçersiz olması)  

 Telekomünikasyon, yayıncılık ve bilişim sektörlerinde yöndeşme (Bunlar 

arasında da itici sektörün telekomünikasyon olduğunu görüyoruz. Bunun 

da Avrupa’da sanayi ekonomisinden bilgi ekonomisine geçiş ile 

bağlantısı var. 1980’lerin Avrupası’nda devletler tüm dikkatlerini bu 

sektöre, bu sektörde yaratılacak iş alanlarına ve buradan kazanılması 

hedeflenen gelirlere yöneltmiştir.)   



 2

 küreselleşme - yeni pazar arayışları (küreselleşme süreci birbiriyle 

rekabet eden ülkeler arasında kendi ülkesine daha çok yatırım çekmek 

amacıyla kuralların esnetilmesi ve hatta kaldırılmasına yönelik bir 

rekabet yaratmakta, kuralların sıkı olduğu ülkelerdeki girişimciler için de 

yeni pazar arayışlarını tetiklemektedir)   

 küreselleşme – yeni politika yaklaşımları (neo-liberalizasyon, 

deregülasyon)  

 

Bu yeni politikalar arasında özellikle deregülasyon çnemli. Britanya’da Margaret Thatcher’ın 

başbakanlığı döneminde başlayan ve oradan bütün Avrupa’ya yayılan bir sürece işaret ediyor. 

Deregülasyon, kelime olarak, bir alandaki kuralların gevşetilmesini ya da tümden kaldırılmasını ifade 

eder. Uygulamada; 

 

a) o güne kadar kamunun elinde olan bir kuruluşun ya da şirketin, özelleştirilmesi (özel sektöre 

satılması) 

b) ya da kamu tekeli bulunan bir faaliyet alanına, özel şirketlerin de girmesine ve rekabet 

etmelerine izin verilmesi 

c) ya da her ikisi birden (yani hem özelleştirme, hem de özel sektörün rekabetine açma) anlamına 

gelir. 

 

1980’lerden itibaren bütün Avrupa’da (sonra da dünyanın diğer bölgelerinde), kamu şirketleri 

özelleştirilmeye, kamu tekeli bulunan alanlar özel sektörün rekabetine açılmaya başlandı. Bu 

deregülasyon süreci kaçınılmaz olarak yayıncılık alanını da etkiledi. Britanya’da uydu ve kablolu TV 

yayıncılığı ile ilgili kurallar gevşetildi, Fransa’da KHY’ler özel sektöre satıldı, İspanya, Almanya ve 

İtalya’da özel yayıncılığa izin veren düzenlemeler yapıldı. Diğer Avrupa ülkelerinde de benzer 

gelişmeler yaşandı. 

 

Deregülasyon yaşanan her ülkede, yayıncılık alanını düzenlemek (kuralları koymak ve uygulanmasını 

takip etmek) üzere birer düzenleyici kurul kuruldu. Oldulça erken bir tarihte Türkiye’de RTYK’nın 

kurulması da benzer bir sürece geçileceğinin işareti olarak değerlendirilebilir. 

 

Türkiye’de özel yayıncılığa geçiş 

 

İntersatar: 

Türkiye’nin ilk özel televizyon istasyonu 1990 başlarında Federal Almanya’dan Türkiye’ye uydu 

aracılığıyla yayına başladı. O dönemde Cumhurbaşkanı olan Turgut Özal’ın oğlu Ahmet Özal ve Cem 



 3

Uzan tarafından kurulan Magicbox şirketinin İnterstar televizyon kanalı, yurtdışından yayın yaptığı ve 

yabancı uydu kanalları gibi çanak antenle izlenebildiği için, Türkiye’deki yayıncılık tekelini ihlal 

etmemiş kabul ediliyordu. 

 

Ancak, yayın Türkçeydi, Türkiye’deki izleyiciye yönelik olarak yapılıyordu, kendisini “Türkiye’nin 

ilk özel televizyonu” olarak tanıtıyordu ve aslında açıkça TRT tekelinin fiili olarak kırılması anlamına 

geliyordu. İnterstar kısa bir süre sonra PTT’nin kablolu televizyon şebekesine dahil edildi. Çok sayıda 

belediye tarafından kurulan küçük vericilerle de çanak anten ya da kablolu tv olmadan da 

izlenebilmeye başlandı. 

 

Türkiye’deki yayıncılık için yeni bir dönemin işareti olan bu gelişmenin ardından, sinyallerini 

Almanya, Fransa ve Birleşik Krallık’tan uyduya gönderen pek çok yeni özel televizyon kanalı ve 

radyo istasyonu birer ikişer yayına geçti. Özel kanalların çoğalması, yayıncılık alanındaki manzarayı 

değiştirmekle kalmadı, ülkedeki medya sistemini de ciddi bir dönüşüme uğrattı.  

 

Yeni  holdinglerin devreye girmesi: 

Medya-dışı alanlardan gelen yatırımcıların başlattığı bu girişimi takip eden gazete sahipleri elektronik 

medya sektörüne yatırım yapmaya ve sektörün doğasını değiştirecek şekilde medya konglomeralarına 

dönüşmeye başladı. Bu süreç sonunda neredeyse tüm önde gelen gazeteler en azından bir radyo 

ve/veya bir televizyon istasyonu sahibi oldu. Yeni ekonomik kurallar ve iş modelleri devreye girdikçe, 

o zamana kadar aile şirketi olarak gelen basın mülkiyeti modeli kaybolmaya başladı. Bu 

konglomeralar için yayıncılık faaliyeti basın sektöründeki işlerini desteklemenin yanı sıra, siyasi ve 

ekonomik güç kazanmanın da yollarıydı. Bu durum, medya sahiplerinin Devlet’le olan ilişkisinde 

önemli bir iz bıraktı. Medya yoğunlaşmasıyla ilgili bir düzenlemenin olmadığı bir ortamda yayıncılık 

pazarının gelişimi kontrolden çıktı.  

 

Başlangıçta, izleyicilerin çoğunluğu uydu yayınlarını alamadığı için, çok sayıda belediye kurdukları 

küçük vericilerle, çanak antenle uydudan aldıkları yayınları karasal olarak yeniden iletmeye başladı. 

Milyonlarca izleyici bir anda TRT’nin yanısıra bu yeni özel televizyon kanallarını da izleme olanağına 

sahip oldu. Yurtdışından yayın yapan özel televizyon kanalları bu gelişmeyi Türkiye’de kendi karasal 

vericilerini kurmaları için bir yeşil ışık olarak kabul etti.  

 

Yayıncılar elektromanyetik spektrumu düzensiz ve lisanssız olarak kullanmaya başladı. Verici ithal 

edilmesi yasak olduğu için, vericiler yasadışı yollarla ülkeye sokuldu. Sınırlı frekans kapasitesinin 

kuralsız kullanımı sonucunda izleyiciler yepyeni bir kavramla tanıştı: ‘frekans kirliliği’. Bu kirlilik 

kısa zamanda o kadar çoğaldı ki, izleyiciler neredeyse izleyecek tek kanalın olduğu eski günleri arar 



 4

oldu. Herhangi bir yayını, önceki akşam izledikleri görüntü ve ses kalitesiyle izleyeceklerine dair 

hiçbir güvence kalmamıştı.  

 

Yasasızlık: 

İlk bir kaç yıl, yayıncılık alanını düzenleyecek yeni bir yasa hazırlamaya yönelik olarak herhangi bir 

ciddi adım atılmadı. TRT bir tür resmi sözcü olarak çalıştığından, özel yayıncılar da iktidarlarla iyi 

ilişkiler geliştirmeye çabaladığından, hükümetler durumu görmezden geldi. Ticari yayıncılar yeni bir 

düzenlemenin onlara yarardan çok zarar getireceğinden korkuyordu. Dahası, özel televizyon şirketleri, 

işgal ettikleri frekanslar için hiçbir ücret ödemediklerinden belirsizlik durumunun mümkün olduğunca 

uzun sürmesini istiyordu.1 Sonuçta, yeni yasal düzenlemeyle ilgili gelişmeler çok yavaş ilerledi.  

 

Yayıncılık sisteminin ana aktörleri arasındaki bu uzlaşmaya rağmen, kritik önemdeki hava trafik, 

deniz ulaşım, sahil güvenlik ve polis iletişimine enterferans yarattığı gerekçesiyle radyo ve televizyon 

istasyonlarını kapatmaya yönelik girişimler de oldu. Hükümet valiliklere, istasyonlar yayınlarını 

durdurmazsa tüm ekipman ve vericilerine el konulması talimatını verdi. Bu yasak, kamuoyunda büyük 

tepkiye neden oldu. Özel istasyonlar dinleyicilerini iletişim özgürlüklerini korumaya çağırdı. Protesto 

olarak, dinleyiciler arabalarının antenlerine siyah kurdeleler bağladılar, istasyonların önünde gösteriler 

düzenlediler ve imza topladılar. Sonunda yasak kaldırıldı.  

 

Anayasa’da tekel:  

 

Özel yayıncıların yasallaşmasının önündeki en büyük engel, Anayasa’nın yayıncılık alanındaki tekeli 

TRT’ye veren 133. maddesiydi. Türkiye Büyük Millet Meclisi’ndeki (TBMM) bütün partilerin 

Anayasa değişikliği konusunda hemfikir olmalarına rağmen, bu konudaki tüm girişimler değişikliğin 

içeriği konusundaki anlaşmazlıklar nedeniyle sonuçsuz kalıyordu.  

 

Nihayet, 8 Ağustos 1993’te Parlamento Anayasa değişikliğini gerçekleştirdi ve radyo televizyon 

yayıncılığı alanındaki kamu tekelini kaldırdı. Fakat, yeni özel radyo ve televizyon istasyonlarını 

düzenleyecek bir yasa ya da frekans tahsislerini yapacak ve lisans verecek bir kurum hâlâ yoktu. Özel 

kanalların kullandığı güçlü vericiler bitişik frekanslarda enterferansa neden oluyor ve diğer 

istasyonların yayınlarını bozuyordu.  

 

Parlamento Anayasa değişikliğini yapar yapmaz, yeni yayıncılık yasasıyla ilgili tartışma başladı. 

Ancak hükümetin TBMM’de gerekli çoğunluğu bulması imkansızdı. Hükümetin bu yeni yayıncıları 

yasallaştırmaktan başka çaresi yoktu. Uzun süre beklenen Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve 

Yayınları Hakkında Kanun 13 Nisan 1994’de kabul edildi (”Yayıncılık Kanunu”). 3984 sayılı bu 



 5

Kanun, ticari özel yayıncılık alanını düzenleyici kurum olarak da Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’nu 

(RTÜK) kurdu.  

 

 

RTÜK’ün görevleri 

Yayıncılık Kanunu uyarınca RTÜK, frekans tahsisi yapmak, yayıncılık lisanslarını vermek ve 

yayınların ilkelere uygun yürütülmesini sağlamak görevlerini yerine getirecekti. Yeni otorite, 

yayıncıları uyarmaktan, istasyonun lisansını iptal etmeye kadar varan geniş bir yaptırım gücünü haizdi. 

Ne var ki, yasanın umulduğu gibi tüm sorunları çözemeyeceği bir süre sonra ortaya çıktı. RTÜK bir 

düzenleyici kurum olarak sektörün sağlıklı gelişimini sağlayacak ortamı hazırlamakta yetersiz kaldı. 

Bu durum, Üst Kurul’un seçiminden ve yayıncıların isteksizliğinden, düzenleyici kurumun zaten 

karmaşıklaşmış olan sorunları çözme girişiminlerine destek vermede hükümetlerin ayak sürümesine 

kadar uzanan pek çok nedenden kaynaklandı. Günümüzde hâlâ tüm karasal radyo ve televizyon 

yayınları herhangi bir lisans olmadan yürütülüyor.   

 

RTÜK’ün bağımsızlığı konusu 

RTÜK’ün siyasi bağımsızlığı ve kurul üyelerinin seçim yöntemi yıllardır çekişme ve tartışma konusu 

oldu.  Yayıncılık Kanunu’na göre kurul, beşi iktidar partisi veya partilerinin, dördü de muhalefet 

partilerinin göstereceği adaylar arasından TBMM tarafından seçilen dokuz üyeden oluşuyordu. 

Adayların “basın, yayın, iletişim ve teknolojisi, kültür, din, siyaset, eğitim ve hukuk” alanlarında 

deneyim sahibi olmaları gerekiyordu.RTÜK üyeleri görevden alınamıyordu. Bu düzenleme, aslında, 

siyasi partilerin verdiği karşılıklı bir tavizdi. Zira yeni kanun hazırlanırken, düzenleyici kurulda nasıl 

bir temsil yapısı kurulacağı konusunda uzlaşmaya varmak olanaksız hale gelmişti. Çatışan çıkarlar, bu 

konudaki pazarlığı diğer tüm kaygıların önüne geçirmişti. 

 

İki tartışmalı konu: 

Frekanslar meselesi 

RTÜK’ün öncelikli görevi frekans planlamasının yapılması ve bu plana göre frekans tahsislerinin 

gerçekleştirilmesiydi. Yasa, tahsisi yapılacak kanalların dörtte birinin TRT’ye, geri kalan kanalların 

yarısının tam zamanlı, diğer yarısının ise zaman paylaşımlı olarak kullanılmak üzere ticari yayıncılara 

tahsis edilmesini öngörüyordu. 

 

RTÜK, 1994 yılında, frekans planlarının hazırlanması için Bilkent Üniversitesi ile anlaştı (Temmuz 

1995’te tamamlandı) ve tüm radyo ve televizyon yayıncılarını lisans başvurusu yapmaya çağırdı. 

Başvurularını yapanlar, RTÜK’ün ihale duyurusu için uzun bir bekleyişe girdi. Yayıncılar, kanal 

sayısının tüm yayınları taşımaya yeterli olmayacağı ve dolayısıyla kimi yayıncıların tahsis dışında 

bırakılacağı endişesini taşımaktaydı.  



 6

 

Kanuna göre, RTÜK göreve başladıktan sonraki ilk altı ay içerisinde frekans tahsislerini 

gerçekleştirmek durumunda olmasına karşın, ilk tahsis ihalesi girişimi ancak 1997 yılında gündeme 

geldi. RTÜK’ün ihalenin yöntemine ilişkin planı, ilk ihaleyi yerel ve bölgesel kanallar için yapmak ve 

bu ihalenin ardından ulusal yayıncıların katılacağı ikinci ihaleyi düzenlemekti. Ancak, Milli Güvenlik 

Kurulu (MGK) bu sürece müdahale etti ve RTÜK’e ihalenin iptal edilmesi konusunda tavsiyede 

bulundu. MGK’nın temel endişesi, Devlet’in laik yapısına tehdit oluşturdukları öngörülen “irticacı” ve 

“bölücü” kesimlerin bu ihaleleri kazanmasıydı.  

 

Bu müdahalenin ardından MGK, RTÜK’e, ihaleye katılan medya kuruluşlarının sahiplerinin ve üst 

düzey yöneticilerinin bir ‘ulusal güvenlik belgesi’ alması koşulunu getirmesini tavsiye etti. İhaleye 

katılacak yayıncılar bu belgeyi elde ederken RTÜK, ulusal frekans ihalesinin 2001 Nisan ayında 

gerçekleştirileceğini duyurdu. Ancak, bu kez de ihale başka bir nedenle durduruldu. Bazı yayıncılar, 

sadece yayın izni için 1995’ten önce başvuran yayıncıların katılmasına izin verildiği için ihalenin 

iletişim özgürlüğüne aykırı olduğunu savunarak Danıştay’a başvurdu. Mahkeme yayıncıların 

başvurusunu haklı gördü ve yürütmeyi durdurma kararı aldı. Sonuç olarak, yayıncılar karasal 

frekansları de facto kullanmayı sürdürdüler. 

 

Bu kilitlenmeyi aşabilmek için hükümet, medya ve iletişim politikaları çerçevesinde bir değişiklik 

yaptı. RTÜK’ün frekans planı tamamlanmış olmasına rağmen, Telekomünikasyon Kurumu (TK) bu 

planları yeniden gözden geçirmek, gerekiyorsa değişiklik yapmak ve onay için Haberleşme Yüksek 

Kurulu’na (HYK)1 göndermekle görevlendirildi. RTÜK, ancak bütün bunlardan sonra frekans 

ihalesini gerçekleştirecekti. 

 

TK’nın frekans planı üzerindeki çalışmasını tamamlamış olmasına karşın, frekans tahsisleri iki 

düzenleyici kuruluş arasındaki anlaşmazlıktan dolayı gerçekleştirilemedi. RTÜK, gözden geçirilen 

frekans planında, tahsisi yapılacak ulusal, bölgesel ve yerel kanal sayıları belirtilmediği gerekçesiyle 

ihale duyurusu yapamayacağını öne sürdü. TK ise, bu kararın siyasi bir karar olduğunu ve kendi yetki 

alanının dışında olduğunu savundu.  

 

İki düzenleyici kurum 2002’de kararı HYK’nın vermesini istedi. HYK’nın frekansların hangi 

kriterlere ve takvime göre ihale edileceğini karara bağlaması gerekiyordu. Bunun ardından, RTÜK bu 

                                                 
1 Haberleşme Yüksek Kurulu: Haberleşme Yüksek Kurulu (HYK), iletişim alanındaki politikaları onaylayacak 
bir kurul olarak 1983 yılında kuruldu. HYK’ya İçişleri Bakanı, Ulaştırma Bakanı, Milli İstihbarat Teşkilatı Genel 
Sekreteri ve Genelkurmay Muhabere Elektronik Başkanı üye olarak katılıyor. Kurul, Başbakan’ın ya da 
Başbakan tarafından görevlendirilecek bir Devlet Bakanı’nın başkanlığında toplanıyor. HYK, iletişim alanındaki 
ulusal politikaları en üst düzeyde belirlemek ve koordine etmekle görevli bir kurul. 
 



 7

çerçeveye göre ihale sürecini duyuracaktı. Fakat, iki yıl süren bir bekleyişten sonra Aralık 2004 ve 

Mart 2005’teki toplantılarının ardından HYK analog frekans tahsisleriyle ilgili tüm çalışmalardan 

vazgeçilmesine karar verildiğini ve dijitale geçiş çalışmalarına başlanacağını açıkladı. 

 

Türkiye’de ticari yayıncılar 

Türkiye’de ticari yayıncılık alanı, gelişmiş ülkelerle karşılaştırıldığında düşük düzeydeki reklam 

harcamalarının yaşatabileceğinden çok daha fazla kanalı barındırıyor. Türkiye’nin kalabalık yayın 

spektrumu radyo ve televizyon kanallarıyla dolu. TRT’nin yanısıra 20 ulusal ticari yayıncı 24 saat 

televizyon yayını yapıyor. Bunlara uydudan yayın yapan kanallar, 13 bölgesel ve 203 yerel televizyon 

kanalıyla bine yakın ulusal ve yerel radyo istasyonu da eklendiğinde ülkede bir medya bolluğu olduğu 

ortaya çıkıyor. 

 

Piyasadaki oyuncu sayısının çokluğu, zaten kısıtlı olan reklam harcamalarını paylaşılınca daha da 

küçük hale getirdi. Bu da yayıncıların bağımsızlığını zorlaştırdı, zira medya, sektör-dışı gelir 

kaynaklarına bağımlı hale geldi. Türkiye’nin önde gelen yayıncıları, çoğunlukla pek çok medya-dışı 

yatırımı bulunan holdinglerin içindeki çapraz-medya gruplarına ait.  

 

İkiyüzden fazla yerel televizyon kanalı, —çoğu zaman büyüklerin elindeki kaynakların kırıntısına bile 

sahip olmadan— ayakta durmaya çalışsa da, İstanbul’dan yayın yapan büyük ticari kanallar ülkenin 

tümünde yayıncılık alanında üstünlüğe sahip.  

 

Diğer yandan, ülkenin geçirdiği çeşitli ekonomik sıkıntılar nedeniyle, içerik üretimi bakımından 

Türkiye’de ticari yayıncılık çok verimli bir çalışma yapısına sahip. Yayın akışlarının çoğunu dışarıya 

yaptırılan ya da satın alınan yapımlar oluşturuyor. Bu da ticari kanallardaki programların çoğunu 

temin eden, kayda değer bir bağımsız yapım sektörünü doğurdu.  

 

Türkiye’de medya mülkiyeti 

1994’den önceki kuralsız döneme tepki olarak 1994 Yayıncılık Kanunu oldukça katıydı. Türkiye’de 

özel kanalların mülkiyeti hakkındaki kamuoyu ilgisinin odağında medya gücünün suistimali vardı. 

Medya sahiplerine yönelik şüphecilik, Yayıncılık Kanunu’nda mülkiyetle ilgili her konuda yüzde 

20’lik bir tavan konmasına yol açtı: hiçbir hissedar, bir yayıncı kuruluşun yüzde 20’sinden fazlasına 

sahip olamazdı. Eğer bir hissedar birden fazla yayıncı kuruluşta hisse sahibiyse, tüm kuruluşlardaki 

hisselerinin toplamı yüzde 20’yi geçemezdi. Gazete sahipleri de bir yayıncı kuruluşun yüzde 20’den 

fazlasına sahip olamazdı. Bir yayın kuruluşundaki yabancı sermaye de yüzde 25’i geçemezdi. Yüzde 

20 barajının dışında, kan bağı bulunan akrabalar da aynı kuruluşta hisse sahibi olamazdı. Yabancı 

yatırımcılar sadece bir kuruluşta hissedar olabilirdi. Son olarak da, herhangi bir yayın kuruluşunda 

yüzde 10’dan fazla hissesi bulunanlar kamu ihalelerine giremezdi. 



 8

 

Yayıncılık Kanunu mülkiyet konusuna düzenleme getirdiğinde esas amaç, medya kanallarının 

sahiplerinin çıkarlarına hizmet etmesini engellemekti. Oysa 1990’lar boyunca tam da bu problem 

yaşandı. Uygulamada Kanun, suistimale sonuna kadar açık olan örtülü bir yapıyı teşvik etmişti.  

 

Mayıs 2002’de Yayıncılık Kanunu’nda yapılan değişiklik, mülkiyetle ilgili kısıtlamalara yaklaşımı 

değiştirdi. Ancak, değiştirilen maddelerle ilgili olarak Haziran 2002’de Anayasa Mahkemesi 

yürütmeyi durdurma kararı verdi ve Eylül 2004’de de iptal etti. 

 

Uygulamada mülkiyetin düzenlenmesi  

Yayıncılık Kanunu’yla getirilen mülkiyet sınırlamalarına karşın, uygulamada işler pek de yasanın 

öngördüğü gibi yürümedi. Tüm büyük yayıncılar birer medya grubunun parçasıydı, bir kısmının 

birden fazla televizyon ve radyo kanalı vardı. Yayıncıların mülkiyet yapısı kağıt üzerinde kanuna uysa 

da herkes her kanalın aslında bir mutlak patronu olduğunu biliyordu — Kanal D Aydın Doğan’a aitti, 

Cem Uzan’ın Star TV’si vardı, vs. RTÜK’e verilen başvuru evrakındaysa hissedarlar listesi kimi 

zaman patronun şoförünün ya da kapıcısının ya da şirket avukatının isimlerini içeriyordu. Aslında —

kelimenin tam anlamıyla— aynı çatı altında bulunan yayıncılık ve gazete yatırımlarını birbirinden 

uzaklaştırabilmek için şirketlerin yapıları kafa karıştırıcı derece karmaşık hale geldi.  

 

Biri gerçek, diğeri kağıt üzerindeki bu ikili mülkiyet yapısı gerçekçi olmayan bir kanunun, o kanun da 

siyasası olmayan bir kanun-yapma sürecinin sonucuydu. Sonuçta mülkiyeti ya da gelirleri konusunda 

gerçek bilgilere ulaşılamayan bir medya sistemi ortaya çıktı. Kanun tam da engellemeyi amaçladığı bir 

durumu teşvik etmişti.  

 

Medya gücünün suistimal edilmesiyle ilgili kaygılar büyük ölçüde haklı çıktı. Sık sık ve defalarca özel 

kanallar patronlarının çıkarlarını savundular. Haber bültenleri patronu savunmak ya da patronun 

çıkarına göre hükümetin lehinde ya da aleyhinde yayın yapmak için kullanıldı. Bir kanalın sahibi bir 

özelleştirme ihalesini almak istediğinde, haber bültenleri ve tartışma programları hükümet yanlısı 

söylemden geçilmezken, araştırmacı muhabirler de rakipleri kötüleyecek haber malzemelerini 

buluyordu.  

 

Medya gruplarının sahipleri 1990’larda enerji ve bankacılık sektörlerindeki özelleştirmelere talip oldu. 

Kanunun yayın kuruluşlarında yüzde 10’dan fazla hissesi olanları kamu ihalelerinden men etmesine 

rağmen, tüm büyük medya gruplarının patronları ihalelere teklif verdi. Diğer yandan, ülkedeki bir kaç 

büyük holding haricinde, bu ihalelere teklif verebilecek herkes zaten medyaya yatırım yapmıştı. Zira, 

eğer özelleştirmelerden ya da diğer ihalelerden pay almak istiyorlarsa, zamanın gereği buydu.  

 



 9

Ne var ki, özelleştirmeler medya sahiplerinin güçlerini suistimal ettikleri tek fırsat değildi. Star medya 

grubunun patronu Cem Uzan politikaya atıldığında, radyo ve televizyon kanalları ve gazeteleri de 

onunla birlikte atıldı. 2002 seçimlerine Genç Parti’nin genel başkanı olarak girdi ve oyların yüzde 

7.25’ini aldı. Bu oran parlamentoda sandalye kazanmak için gereken yüzde 10’luk ulusal barajın 

altında olsa da, Genç Parti en yüksek sesli muhalefet haline geldi. Uzan’ın Star televizyonu, Star 

gazetesi ve çeşitli kablo ve uydu kanalları parti propagandası ve hükümeti eleştirmek için kullanıldı. 

Star TV’nin yayın haklarına sahip olduğu UEFA Şampiyonlar Ligi maçlarının arasındaki kârlı reklam 

araları bile Genç Parti’nin siyasi yayınlarına tahsis edildi. Kanun uyarınca harekete geçen RTÜK, 

Uzan’ın radyo ve televizyon kanallarını defalarca uyardı ve sonra da yayınlarını değişik sürelerle 

durdurdu. Fakat, Star ve kardeş yayın kuruluşları uyarılara aldırmadı ve yayına döner dönmez tarafsız 

olduklarını ve tüm partilere eşit davrandıklarını iddia ederek Uzan propagandasını sürdürdüler.  

 

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) Temmuz 2003’te Uzan’ın İmar Bankası’nın 

bankacılık lisansını iptal edince ve bankanın yönetimini — müflis ya da kötü durumdaki bankaları 

yeniden yapılandırıp yönetmek üzere kurulmuş bir kamu kurumu olan— Tasarruf Mevduatı Sigorta 

Fonu’na (TMSF) devredince işler daha da karıştı. Şubat 2004’te, bankanın nakit sıkıntısı çeken grup 

şirketleri için para musluğu olarak kullanıldığı anlaşılınca, medya yatırımları dahil tüm Uzan grubu 

şirketleri Fon’a devredildi. Fakat bu süreçte, Uzan medyası hararetle patronunu savunup hükümeti 

protesto etti. Bir grup çalışan televizyonda canlı yayında açlık grevine başladı, günler boyunca grevle 

ilgili canlı haberler yayınlandı, haber bültenleri Uzan’ın parti mitinglerindeki konuşmalarıyla ve her 

birinde hükümetin ve de BDDK ve TMSF yetkililerinin eleştirildiği haberlerle doldu. TMSF’ye devir 

işlemleri tamamlandığında açlık grevi ve Uzan propagandası sona erdi. Star medya grubu, TMSF’nin 

kontrolü altında uzunca bir süre kaldıktan sonra, parçalanarak satıldı.  

 

Bankacılık bağlantısı Star grubuna özgü bir durum değildi. Türkiye’deki tüm büyük medya grupları 

kardeş bankalara sahipti. Finans darboğazındaki ve yüksek enflasyonlu Türkiye ekonomisinde bu, 

hükümetle bağlantılarınız varsa kamu bankalarından sağlayabileceğiniz düşük faizli krediler için 

mücadele etmek anlamına geliyordu. Normal şartlarda, bankalar krediyi verebilmek için garantiler 

talep ederken, bir medya patronu hükümete destek olacak yayınlar karşılığında ayrıcalıklar 

isteyebiliyordu. Daha da iyisi, 1990’ların gevşek kurallara sahip bankacılık ortamında, bir banka 

sahibi olmak neredeyse sonsuz nakit akışı sağlayabilirdi. Bu durumda da, özelleştirilecek görece 

küçük kamu bankalarından birini satın almak istediğinizde hükümetle iyi ilişkiler işleri bir hayli 

kolaylaştırabilirdi.  

 

Bu finans, politika ve medya sacayağı, yeni gelişen Türk özel yayıncılık sektörünün —çürük de olsa— 

temelini oluşturdu. Bir medya siyasasının yokluğunda, sektörün nasıl yapılanacağını ve işleyeceğini 

bu üç faktörün etkileşimi belirledi.  



 10

 

Ama işler öyle bir noktaya geldi ki, neredeyse Türkiye’deki bütün büyük medya gruplarının başı 

kardeş bankaları nedeniyle derde girdi. Neticede, TMSF Türkiye medyasının en önemli faktörlerinden 

biri oldu. Bankalar, TMSF tarafından kötü yönetim ya da yolsuzluk suçlamalarıyla devralınmıştı. Bu 

suçlamalar genellikle, medya yatırımları da dahil, grup şirketlerine verilen batık kredileri içeriyordu. 

Çukurova grubu eski bankaları nedeniyle TMSF’ye borçlu durumdaydı ve Fon’la 15 yıllık bir plan 

üzerinde anlaştı. İhlas grubu da bankacılık ve finans şirketlerini kaybetti ve TMSF’yle problemler 

yaşadı. Erol Aksoy’un Cine5’i de benzer nedenlerle uzun süre TMSF yönetiminde kaldı. Dinç 

Bilgin’in Sabah-ATV grubu da tümüyle TMSF tarafından devralındı ve satıldı. Bilgin ailesine aitken 

adı Medi Grup olan Sabah-ATV grubuna, Dinç Bilgin’in devletten özelleştirmeyle satın aldığı 

Etibank’a kötü yönetim nedeniyle el konmasından doğan borçlara karşılık el kondu. Bu grup sonradan 

bir lisans anlaşması ile Turgay Ciner’in Merkez grubuna kiralandı. Ancak, Ciner’le olan anlaşma iptal 

edilip tekrar TMSF yönetimine geçen grup geçtiğimiz günlerde yeniden satışa çıkarıldı ve Çalık grubu 

tarafından satın alındı. 

  

Bankacılık sektöründeki reformlar ve ekonomik toparlanma sonucunda, banka-medya bağlantıları 

ortadan kalkmış oldu. Ancak siyaset-medya ilişkisi (daha açık ifadeyle hükümet-medya ilişkisi) hala 

gündemde olan bir konu. 

 

Çapraz-medya 

Çapraz-medya kavramı, medyanın çeşitli dallarının hepsinde ya da birkaçında birden faaliyet gösteren 

gruplar için kullanılıyor. Örneğin, bir medya grubunun elinde hem TV, hem radyo, hem gazete, hem 

dergiler, hem internet şirketleri varsa, çapraz medyadan söz edebiliriz. Bütün dünyada büyük medya 

grupları çapraz medya olarak yapılanıyor. Türkiye’deki büyük gruplar için de bu geçerli. 

 

Türkiye’deki medya ortamına ikisi büyük, diğerleri orta ölçekli bir kaç çapraz-medya grubu hakim. 

Kanal 7 haricinde tüm ana ticari kanallar bir çapraz-medya grubunun parçası: Kanal D ve Star 

Doğan’ın, Show TV Çukurova’nın, vb. 

 

Çapraz-medya sahibi olmanın, medya grupları açısından büyük avantajları var. Örneğin, gazeteler 

grubun kendi televizyon ve radyo kanallarında reklamlarını ücretsiz ya da çok düşük fiyatlarla 

yapabiliyor. Daha önemlisi, çapraz-medya grupları reklamcılara medyada çok daha fazla reklam yeri 

almalarına imkan veren paket anlaşmalar sunabiliyor. Örneğin, sadece Hürriyet gazetesine reklam 

vermek yerine, biraz daha fazla ücret ödeyip hem Hürriyet’e, hem Milliyet’e, hem CNN Türk’e, hem 

de Kanal D’ye reklam verilebilmesi gibi… Bağımsızlar ya da küçük gruplar bu tür bir fırsat 

sağlayamıyor. Sonuçta, farklı pazarlara hitap eden çok sayıda yayına sahip olan Doğan gibi büyük 

çapraz-medya grupları, piyasa paylarına (sattıkları gazete sayısı ya da televizyon kanallarının izleyici 



 11

sayısı) oranla reklam gelirlerinden daha fazla pay elde edebiliyor. Bunun sonucunda Türkiye’de bir 

yılda reklam için harcanan paradan en büyük payı yaklaşık yüzde 40’la Doğan grubunun aldığı 

görülüyor. 

 


