Konu özeti
MUS383 EŞLİK III Genel Konu Anlatımı
Eşlik dersi, bir piyanistin profesyonel eğitiminin önemli bir parçasıdır. Gelecekte korrepititor seviyesine ulaşmak için bir piyanist farklı ve kapsamlı müzik becerilerine sahip olmalıdır. Eşlik faaliyeti, piyanistler arasında en yaygın icra biçimidir. Öğrenciler gerekli bilgileri, repertuar birikimlerini ve sanatsal hislerini ve tatlarını eşlik dersinde geliştirir.
Bu dersin genel amacı, öğrencinin sanatsal yeteneklerini keşfetmek ve solist ile birlikte çalmasını sağlamaktır. Eşlikçinin solistin hissettiklerini desteklemesi gerekmektedir. Bir eşlikçi, kendi piyano partisi ile aynı zamanda solistin partisini takip etmesi ile yükümlüdür.
Bir eşlikçi yapacağı eşliğin özelliğini ve farkını bilmelidir. Bu özellikler (nefes alma, fraz yapma gibi) şan, yaylı çalgılar, nefesli enstrümanlar arasında değişiklik gösterir. Bir eşlikçi için önem taşıyan bir konu ses balansı ve konserde birlikte çalınan tecrübelerdir.
Bir eşlikçi, bu dersin çalışma sonucunda:
1. Şancı soliste eşlik edebilmelidir
2. Şancının solo repertuarı üzerine birlikte çalışabilmelidir
3. Yeni eserleri eşlik esnasında deşifre/okuma beceresini geliştirmelidir
4. Farklı tonallere parçaları transpoze edebilmelidir.
Eşlik III dersi, Lisans 3’de devam eder. Barok, Klasik ve Romantik dönemine ait Arya ve Lied repertuarı seçilir. Şan eserleri üzerinde çalışılırken farklı ayrıntılara dikkat etmek gerekir. Bir şan eserinde müzikal bütünlük hem müzik hem kullanılan sözcüklerden oluşur. Bir şan eserinin metni, metnin anlamı, vurgulu doruk noktaları ve şiirin ritmi dikkat edilmelidir. Bundan sonra, eşlikçi şan partisini: şancının söyleyeceği aralığı, nefes değişimini ve doruk noktalarını incelemelidir. Bu sıralanan öğeler, eserin ifadeli eşlik edilmesine yardım eder.
Lisans 3’te eşlik dersine çalgı eşliği eklenilir. Çalgı eşliğine çalışırken solistin partisinin detaylarına önem verilir. Çalgıya göre ses balansı yapılmalıdır ve piyanonun sesi ayarlanmalıdır. Eşlikçinin görevi, çalgıyı çalan solisti taşıyacak nitelikte solisti ön plana çıkarmaktır.
Bir eşlik parçasına çalışılırken piyano girişe, sonlamaya ve aradaki solo interlüd’lere yapılan yorumlama dikkat edilmelidir. Bu yorumlamalar eşlikçinin özgün ifadesini gösterir.
Ders çalışmaları sırasında, eserlerin eşlik esnasında deşifre / okuma becerilerin geliştirilmesine ve parçaların transpoze edilmesine vakit ayırmak gerekir. Bunun için basit, kısa ve yavaş tempolu eşlik partisi eserler seçilmelidir.
Repertuara sıralı bir şekilde çalışılır. Vize sınavı için 3 tane Barok Dönemi’ne ait şan eseri hazırlanılır. Eser ilk başta genel anlamda incelenir; tempo, karakter, balans, stil belirlenir. Önce, birkaç ders piyano partisi üzerine çalışılır. Daha sonra solist ile birlikte provalar başlanır. Vize’den sonra Klasik Opera’dan Arya ve Romantik döneme ait bir eser repertuara eklenir. Seçilen eserler üzerinde aktif bir şekilde çalışmalar yapılır. Final sınavında bütün 5 şan eseri çalınacaktır.