Dramatik Kurgunun Bileşenleri
HAZIRLIK-ISINMA
Etkinlik 1: Davul-Zurna 1,2,3
Bir gönüllü ebe seçilir. Mekânda belirlenen bir duvara ebe yüzünü döner. Katılımcılar ebeye 2-3 metre uzaklıktadır. Ebe yüzünü duvara döner, ‘Davul-Zurna 1,2,3’ der ve yüzünü katılımcılara döner bu esnada katılımcılardan kımıldayanlar varsa onları belirler ve o kişiler oyundan çıkar. Ebe ‘Davul-Zurna 1,2,3’ diyorken katılımcılar ebeye doğru ilerlemektedir, ebe yüzünü dönene kadar ilerleyebilirler. Katılımcıların amacı ebeye yaklaşmak ve ebenin yüzü dönükken de kımıldamamaktır. Ebeye yaklaşıp da sırtına dokunulduğu an tüm katılımcılar kaçmaya başlar, ebe bu esnada birine dokunursa yeni ebe o kişi olur dokunamazsa tekrar ebe olur.
Etkinlik 2: Vampir
Katılımcılar mekândan yürümeye başlar. Liderin dur yönergesi ile durur ve gözlerini kapatır. Liderin omzuna dokunduğu kişi (ebe) vampir olur. Vampirin amacı gözü kapalı olarak mekândaki diğer kişilerin başlarına dokunmaktır. Başına dokunulan büyük bir çığlık attıktan sonra, gözlerini açarak oyun dışına çıkar.
Oyun iki kez tekrar edilir.
Etkinlik 3:
İki grup oluşturulur. Bir grup izliyorken, diğer grup liderin yönergelerine uygun hareket eder. Lider bir mekân ismi söyler ve bu mekânda bir nesne veya kişi olmalarını ister, 10 saniye kadar kısa bir süreleri vardır. Bireysel veya grup arkadaşıyla ortaklaşa nesne veya kişi olabilirler. İlk grup yönergeyi yaptıktan sonra lider oluşan fotoğraf karesi üzerinden diğer gruba şu soruları sorarak onların fikirlerini alır. Daha sonra ikinci grup yönergeye uygun hareket eder, bu şekilde birkaç uygulama yapılır.
· Burada ne görüyorsunuz.
· Duygu durumları nedir?
· Bunlar nasıl insanlar?
Örneğin; Pazar yeri, asansördeki insanlar, park ,fokur fokur kaynayan tencere, çamaşır makinesi, bir çocuğun ağzındaki sakız…
Etkinlik 4: Mıknatıs
Katılımcılar ikili eş olur. Eşler kendi arasında A ve B olarak ayrılır. B’ler A’ların vücudunda herhangi bir nokta belirler. B’ler belirlediği noktayı A’lara söylemez. A’lar yürümeye başlar ve B’ler de belirledikleri noktayı takip etmeye başlar. Yarım metreden kısa bir mesafe ile takip edilmelidir.
Roller değişilir.
Etkinlik 5:
Katılımcılar yürümeye devam eder. A’lar B’lerin önüne geçer, B’ler de A’ları takip ederler. B’ler A’ların yürüyüşünü gözlemlerler. Tüm detaylara dikkat ederler. Daha sonra A’lar gibi yürümeye çalışırlar, A’ların yürüyüşündeki en belirgin özelliği şeçerek, abartarak yapmaya çalışırlar. Örneğin A’lar kollarını çok sallıyorsa, B’ler bu durumu iyice abartır. Bir müddet sonra A’lar kenara çekilirler ve yürüyüşlerinin B’ler tarafından nasıl taklit edildiğini gözlerler.
Roller değişilir.
Etkinlik müzik eşliğinde farklı eşlerle tekrar yapılır.
Etkinlik 6:
Katılımcılar yürümeye devam eder. Lider’ biriyle karşılaştık. Karşımızdaki kişi bize çok önemli bir şey anlatmaya çalışıyor. Bilinen bir dil kullanmıyor, kendince bir dil kullanıyor; siz de ne anlattığını anlamaya çalışıyorsunuz ‘der.
Yeterli süre tanındıktan sonra, eşlerin doğaçlamaları tek tek izlenir. Roller değiştirilerek etkinlik tekrarlanır.
Etkinlik 7:
Katılımcılar çember olur. ‘Evet’ sözcüğü mümkün olduğunca farklı şekillerde ifade edilir. Lider etkinliği başlatır ve yanındaki kişiye bu sözcüğü söyler, o kişi de yanındakine… Bu şekilde akım halinde ilerlenir.
Aynı etkinlik ‘Hayır’ sözcüğü ile yapılır.
Ara değerlendirme:
Lider ‘Davul-Zurna 1,2,3, vampir oyunlarını oynadık; farklı mekanlar da insan ya da nesneler olarak duruşlar sergiledik, herhangi bir öyküsü yoktu sadece form alıp orada durduk; birbirimizi yürüyüşlerini taklit ettik, bir özellik belirleyerek bu özelliği abarttık. A, B olarak ikiye ayrıldık ve birbirimizi takip ettik; sokakta biriyle karşılaştık ve ona bilmediğimiz bir dille önemli bir olayı anlatmaya çalıştık,‘evet’ ile ‘hayır’ sözcüğünü farklı tonlarla, duygularla söylemeye çalıştık.
Siz ne düşünüyorsunuz? Yaptığımız etkinlikler hangi bileşeni hatırlatıyor sizlere? ‘der.
Dramatik Kurgunun Bileşenleri
· Gerilim
· Rol
· Mekân
· Hareket
· Dil – Ses
· Zaman (İçinden-Dışından)
· Odak
· Semboller
· Atmosfer