Konu özeti

  • MUS 243 Genel Konu Anlatımı

    Piyano III dersinin genel akışı aşağıdaki gibidir:

    ·        Dersler bireysel haftada iki kere birer saat yapılmaktadır. Vize ve Final programları belirlenir. Vize için 2 etüt ve gamlar, Final için ise her döneme ait (barok, klasik, romantik ve çağdaş) 4 eser öğrencinin seviyesine göre belirlenir. Çalışma planı yapılır. İlk dersten itibaren gamlara çalışmaya başlatılır. Gamların dizi, akor, çevirimler, kısa, kırık ve uzun arpejler, kromatik, zıt, kadans halleri çalışılır. Parmak düzeylerine, tonalite özelliklerine dikkat edilir. 2.sınıf öğrenci için yaz için çalışma ödevi kontrol edilir.

    ·        2 tane farklı teknikte etüt belirlendikten sonra çalışmaya başlatılır. Etütlerin teknik özellikleri ve amaçları belirlenir. Hangi beceriyi geliştirmesi konusunda bilgi verilir. İlk aşamada ağır tempoda etütlerin deşifresi yapılır ve bölümlere bölünür. Teknik zorluklar taşıyan yerler belirlenir ve incelenir. Bu yerler için özel egzersizler oluşturulur. 2.sınıf tüm 24 gamı çalmak zorundadır. Her hafta 6’er tane derste çalışılmalıdır.

    ·        Eğitimci dersin verimli geçmesi için kendisi her esere iyi hakim olmalı ve çalarak da öğrenciye eserleri dinletmelidir.

    ·        Etütlerde hakimiyet oluşumu üzerinde durulur ve akıcı çalmaya yönlendirme oluşturulur. Gamlar üzerinde sürekli çalışma devam eder. Tempo üzerinde durarak daha akıcı çalışılır. Aynı zamanda final programının parçaları üzerinde de çalışmaya başlatılır. Özellikle Barok dönem eseri incelenir ve deşifresi yapılır. Eserin yazılış tarihçesi ve bestecinin eser hakkında yorumları öğrenci tarafından araştırılarak bilgiler toplanması içerikli ödev verilir.

    ·        Etütlerde dinamik özellikler ve ezbere çalmaya yönelik çalışmalar devam eder. Yorum eksiklikleri ortaya çıkınca üzerinde yoğunlaşarak çalışılır. Aynı zamanda Barok eseri üzerinde detaylı çalışma devam eder. Prelüd ve Fug ise eserlerin karakteri, temposu, yorumsal özellikleri ve formları incelenir. Füg üzerinde çalışarak eserin formu belirlenerek sunum, gelişim ve röpriz bölümlere bölünür, seslere bölerek ve her el ayrı olarak da çalışılması başlar.

    ·        Gamlar tekrar edilerek ses eşitliği, dinamik akışları ve hızları geliştirilir. Etütlerde gereken hız/tempo geliştirilir. Final programından Klasik sonat üzerinde çalışma başlar. Sonatın tanıtımı yapılır ve form özellikleri incelenir. Deşifre yapılması başlar. Eserin yazılış tarihçesi ve bestecinin eser hakkında yorumları öğrenci tarafından araştırılarak bilgiler toplanması içerikli ödev verilir. Sonat bölümlerinin sayısına göre derslere getirilir.

    ·      Etütler ve gamlar üzerinde çalışma devam edilir. Barok dönemi eseri ezberleme sürecine girer. Füg üzerinde detaylı çalışmayı devam ederek, sesler birleştirilir, esere bütünlük verilmeye çalışılır. Polifoni özelikleri ile tanışılır ve tespit edilir. Sonatın her bölümü üzerinde ayrıca detaylı çalışma yapılır. Her ders bir bölüm üzerinde durulur. Teknik özellikler çözülerek, parmak düzeni verilir, pasajları daha hakim olarak çalışılması üzerinde durulur. Dönemsel stil özellikleri, dinamik incelikler, işaretlere dikkat edilir.

    ·        Etütlerin ezbere ve gerçek temposunda çalınması devam eder. Yorumda rahatlık ve serbestçe teknik zorlukları aşarak hedef belirlenir. Gamları hemen hakim olarak serbest çalması beklenilir. Polifonik eser üzerinde çalışma devam eder. Hakimiyet ve akıcılık üzerinde daha çok durulur. Sonatın 2.bölümünün özellikleri incelenir. Bu bölümün tempo ve ses rengi konusunda detaylı çalışma yapılır.

    ·        Vize öncesi etütlerin sahnede sahne heyecanın atma ve tecrübe kazanımı için provası yapılır. Böylece hatalı yerler tespit edilir ve eserlerin sınav için hazırlık düzeyi ortaya çıkar. Tekrar eksikleri düzeltmek için çalışma yapılır. Sonatın 3.Bölümü üzerinde durulur. Bölümün formu, karakteri, temposu incelenerek çalışma planı ve deşifresi yapılır. Sonat 4 bölümlü ise bu bölümde başlatılabilir.

    ·        Final programının barok eseri ve klasik sonatın tüm bölümleri her ders çalınır. Aynı zamanda romantik dönem eseri incelenmeye başlar. Formu ve özellikleri belirlenerek deşifresi yapılır. Romantik dönemin stil özelliklerini taşıyan eserin teknik ve yorum incelikleri eğitimci tarafından anlatılarak ve çalınarak gösterilir. Eser bölümlere bölünür ve zor teknik öğeler taşıyan yerler çalışılmaya yönlendirilir. Eserin yazılış tarihçesi ve bestecinin eser hakkında yorumları öğrenci tarafından araştırılarak bilgiler toplanması içerikli ödev verilir.

    ·        Barok eseri ezbere çalınarak stilini ve temposunu anlayarak yorumlanması üzerinde durulur. Füg’de seslerin ayarı ve akışı, rengi ve aktarımı çalınarak hissedilmelidir. Sonatın tüm bölümleri toplanarak tempo, karakter farklılıkları ve baştan sona kadar bir bütün olarak hakim olması sağlanmalıdır. Romantik dönem eserinde dinamik işaretler, nüanslar ve cümle akışları ile duygu katarak takip edilmesi, düşünülmesi ve yorumlanması oluşturulmalıdır. Final programının Çağdaş eseri çalışmaya başlatılır. Deşifresi yapılır.

    ·        Final programının bütün eserleri ezberlenir ve tempolarında yorumlanarak çalınır. Her eserin özelliği net bir şekilde ifade edilmelidir. Teknik çalışmalar devam eder. Eserlerin bütünlüğü ve kondisyon gelişimi sağlanmalıdır.

    ·        Tüm programın sahnede sahne heyecanın atma ve tecrübe kazanımı için provası yapılır. Böylece hatalı yerler tespit edilir ve eserlerin sınav için hazırlık düzeyi ortaya çıkar. Tekrar eksikleri düzeltmek için çalışma yapılır. Eserlerin bütünlüğü ve kondisyon gelişimi sağlanmalıdır.