Hayvancılık Ekonomisi
Dersin amacı, hayvancılık sektöründe gerek yönetici gerekse hekim düzeyinde faaliyette bulunacak olan veteriner hekimlere temel ekonomi ve işletmecilik bilgi ve tekniklerinin kazandırılmasıdır.
Dersin amacı, hayvancılık sektöründe gerek yönetici gerekse hekim düzeyinde faaliyette bulunacak olan veteriner hekimlere temel ekonomi ve işletmecilik bilgi ve tekniklerinin kazandırılmasıdır.
Ekonomi biliminin tanımı, konusu, tarihçesi, temel ekonomik kavramlar ve varsayımlar.
İstihdam, tanımı, önemi, ekonomik hayattaki yeri, istihdam düzeyi-reel gelir ilişkisi.
Enflasyon, tanımı, meydana geliş sebepleri ve şiddetine göre enflasyonun sınıflandırılması, enflasyonunu ekonomik hayata etkileri.
Ulusal hesaplar, önemi, hesaplama yöntemleri, gelir dağılım adaleti, Lorenz Eğrisi, Gini Katsayısı.
Para, tanımı ve tarihçesi.
Arz, tanımı, arzı etkileyen faktörler, arz miktarının değişmesi-arz değişmesi (kayması), üretim miktarı-arz ilişkisi, arz esnekliği, arz esnekliğini etkileyen faktörler.
Talep, tanımı, talebi etkileyen faktörler, talep miktarının değişmesi-talep değişmesi (kayması), talebin fiyat ve gelir esneklikleri, talep esnekliğini etkileyen faktörler.
Fiyatın tanımı ve fiyat mekanizmasının işlevi, önemi, denge fiyatı, tam rekabet piyasasının özellikleri, piyasa çeşitleri, eksik rekabet piyasaları.
İşletme ekonomisine giriş, işletme ekonomisinin tanımı, konusu, iktisadilik prensibi.
Hayvancılık işletmesinin tanımı ve ilkeleri, işletmelerin ekonomi içindeki yeri ve önemi, hayvancılık işletmelerinin sınıflandırılması, hayvancılık sektörünün iktisadi fonksiyonları.
Kuruluş yeri seçimine ilişkin teoriler, kuruluş yeri seçiminin önemi, kuruluş yeri seçimini etkileyen ekonomik ve ekonomi dışı faktörler, kuruluş öncesi çalışmalar, optimum kuruluş yerinin seçilmesi.
İşletmelerde personel, hammadde-malzeme tedariki ve finansman. Stok kontrolu ve optimum stok tedarik miktarının tespiti.
İşletme gelirleri; toplam, ortalama ve marjinal gelir kavramları.
İşletme giderleri; toplam, ortalama ve marjinal gider kavramları. İşletmelerde maliyeti oluşturan masraf unsurları.
Teoride ve pratikte kâr planlaması.
Pazarlama fonksiyonunun tanımı ve amacı.
Piyasa araştırması, marka, ambalaj ve paketlemenin önemi, pazarlama personeli.
Pazarlama karması (bileşenleri, 4P).
Türkiye'de üretim alt sektörleri itibariyle hayvansal ürünlerde görülen pazarlama kanalları.
Kooperatifçiliğin tanımı ve tarihsel gelişimi.
Korporasyon ve sendikalar.
Kooperatifçiliğin Türkiye'deki gelişimi.
Kooperatif ilkeleri.
Hayvancılık sektöründe kooperatifler.
Türkiye'de plan öncesi dönemlerde ve planlı dönemlerde uygulanan ekonomik politikalar, hedefler ve gerçekleşmeler.