Konu özeti

  • Genel

    İlgili ders kapsamında öğrencinin farklı fizik ilkelerine dayalı jeofizik yöntemlerden elde edilen verilerden en nitelikli ve kapsamlı bilginin ortaya konulabilmesini sağlayacak becerilerini geliştirmesi hedeflenmektedir. Bu sayede jeofizik veri ve problemin çözümü arasındaki bağı kolay kurabilmesini sağlamak amaçlanmaktadır. Daha önce öğrenilen meslek derslerinden tekrarlar, bu derslerin mesleki açıdan birbiri ile olan ilişkileri, pratikte nasıl kullanılacağı dersin öğretileri içerisinde yer alacaktır.

  • konu 1

    Dersin içeriği öğrencilerle paylaşılmış, izleyen haftalarda kullanılacak kaynaklar tanıtılmış, derste öğrenciden beklenen öğrenme düzeyi açıklanmış ve dersin notlandırılma şekli öğrencilere anlatılmıştır. Ders kapsamında kullanılacak olan yazılımlardan biri olan MATLAB programında veri analizi ve sunumu açısından kullanılacak olan temel yazılım bilgisinin hatırlanması açısından JFM204 Jeofizikte Bilgisayar Uygulamaları ders notlarınının ilgili kısmı (Yrd. Doç. Dr. İrfan Akça tarafından yazılmıştır) öğrencilere sunulmuştur. 1,2,3 B grafik çizimleri, Sonlu Farklar ve Sonlu Elemanlar Yöntemleri, Fourier Dönüşümü, Evrişim, İlişki, Sayısal türev, Sayısal İntegral ve Sayısal Süzegçleme kavramları anlatılmıştır. Kavramların mesleki açıdan hangi alanlarda kullanılacağı ile ilişkilendirilmiştir. Ders sonunda öğrencilerin ilgisini çekmesi açısından uygulama olarak örnek bir ses dosyası üzerinden MATLAB ile sinyal nasıl görüntülenir, görüntülenen sinyalin Fourier dönüşümü nasıl alınır, istenmeyen gürültüler frekans ortamında dikdörtgen pencere ile nasıl süzgeçlenir uygulaması yapılmıştır.  
  • konu 2

    Bu bölümde öğrencilere Temel dönüşüm yöntemleri anlatılmıştır. Fourier, Stockwell, Dalgacık ve Z dönüşümü nedir? Mesleki anlamda hangi alanlarda kullanılır konusunda öğrenciler ile interaktif olarak tartışılmıştır.
  • konu 3

    Bu bölümde öğrencilerin JFM 316 Elektrik Yöntemler dersi kapsamında aldığı SP, IP, DAÖ yöntemleri tekrarlanmış ve öğrencilere ilgili dersin öğretim üyesinin hazırladığı ders notları verilmiştir. Bunun yanı sıra 1B DAÖ düz ve ters çözüm anlatılmış, Düz ve ters çözümdeki kabuller ve bunların yorumlamadaki etkileri üzerinde interaktif olarak yorumlama yapılmıştır.  Çalışmada örnek bir veri karnesi nasıl oluşturulur, ölçülen verilerde mn düzeltmesi nasıl yapılır ve elde edilen verilerin ters çözümünün nasıl yapır ile ilgili verilen örnek programlar yardımı ile uygulamalar yapılmıştır.

  • konu 4

    Bu bölümde DAÖ yönteminde çok boyutlu ölçü alımı ve bu ölçülerin değerlendirilmesi üzerinde durulmuştur. Ders Kapsamında öğrencilere arazi verilerinin ölçüm similasyonu gösterilmiştir. Ayrıca tek kanallı aletler ile çok boyutlu veri analizine uygun verilerin toplanması için örnek karne nasıl oluşturulur gösterilmiştir. Son olarak Ölçülen örnek veriler üzerinden 2-B düz ve ters çözüm sonucu veri sunumu nasıl yapılır uygulamalı olarak anlatılmıştır. Çalışma sırasında eklerde verilen yazılımlar kullanılmıştır.

  • konu 5

    Bu bölümde Yapay uçlaşma yönteminde kullanılan aletler, ölçü alım ekipmanları, zaman ve frekans ortamı yapay uçlaşmada modelleme ve ters çözüm nasıl yapılır örnek makaleler üzerinden tartışılmıştır. Tartışmada kullanılan örnek makale sunumları ekte bulunabilir

  • konu 6

    Bu bölümde JFM409 Elektomanyetik Yöntemler dersinde kullanılan yardımcı kitap kullanılmış ve EM yöntemler genel anlamda hatırlatılmıştır. Yöntemde kullanılan temel veri işlem programları tanıtılmıştır. EM yöntemlerde modelleme ve ters çözüm kavramları anlatılmıştır. MT verilerinde ayrıştırma analizi nedir niçin kullanılır ve zaman ortamında ölçülen E ve H alanların veri işlemi nasıl yapılır örnek sorunlar üzerinden tartışılmıştır. Static Shift problemi ve döndürme açısının seçimi üzerinde uygulamalar yapılmıştır. Ders sonunda 2-B düz ve ters çözüm algoritması verilmiş ve algoritma üzerinden örnek veriler ile veri analizi yapılmıştır.

  • konu 7

    Bu bölümde Yatay Halka EM yöntem ve Yer radarı yönteminde veri toplama, veri yorumu ve veri sunumu üzerinde durulmuştur. Yöntemlerde modelleme ve ters çözüm nasıl yapılır sunulmuştur. Dersin uygulama kısmında ölçülen bir YHEM verisinin haritalanması ile ilgili örnek uygulama yapılmıştır.

     

  • konu 8

    Bu bölümde ise Sismoloji ve Sismik yöntemlerde ölçüm nasıl alınır nasıl değerlendirilir üzerinde durulmuştur. Sismik yöntemlerin teorisi anlatılmış, sismik kırılmada ilk varış zamanları nasıl okunur örnek uygulama yapılmıştır. Sismik kırılma verilerinin yorumlanmasında kullanılan bir ticari program anlatılmıştır.  Dersin son bölümünde ise Birleşik ters çözüm nedir ve örnekler üzerinden ders sonlandırılmıştır.

  • konu 9

    Dersin bu ve bundan sonraki bölümlerinde öğrencilere sene başında verilen sunum ve rapor ödevleri interaktif olarak işlenmiştir. Herbir yöntem için veri analizi sunumunda kullanılan yöntemler nelerdir, yöntemlerde kullanılan ölçüm aletleri nelerdir ve dünyadan ilginç örnekler başlıkları altında tartışılmıştır. Bu derslerde öğrencilerin sunum, rapor, düzen, sorulara cevap verebilme yetenekleri tartılmış ve puanlanmıştır. Diğer paydaş öğrencilerinde soru ve cevapları izlenmiştir.

  • konu 10

    Dersin bu ve bundan sonraki bölümlerinde öğrencilere sene başında verilen sunum ve rapor ödevleri interaktif olarak işlenmiştir. Herbir yöntem için veri analizi sunumunda kullanılan yöntemler nelerdir, yöntemlerde kullanılan ölçüm aletleri nelerdir ve dünyadan ilginç örnekler başlıkları altında tartışılmıştır. Bu derslerde öğrencilerin sunum, rapor, düzen, sorulara cevap verebilme yetenekleri tartılmış ve puanlanmıştır. Diğer paydaş öğrencilerinde soru ve cevapları izlenmiştir.

  • konu 11

    Dersin bu ve bundan sonraki bölümlerinde öğrencilere sene başında verilen sunum ve rapor ödevleri interaktif olarak işlenmiştir. Herbir yöntem için veri analizi sunumunda kullanılan yöntemler nelerdir, yöntemlerde kullanılan ölçüm aletleri nelerdir ve dünyadan ilginç örnekler başlıkları altında tartışılmıştır. Bu derslerde öğrencilerin sunum, rapor, düzen, sorulara cevap verebilme yetenekleri tartılmış ve puanlanmıştır. Diğer paydaş öğrencilerinde soru ve cevapları izlenmiştir.

  • konu 12

    Dersin bu ve bundan sonraki bölümlerinde öğrencilere sene başında verilen sunum ve rapor ödevleri interaktif olarak işlenmiştir. Herbir yöntem için veri analizi sunumunda kullanılan yöntemler nelerdir, yöntemlerde kullanılan ölçüm aletleri nelerdir ve dünyadan ilginç örnekler başlıkları altında tartışılmıştır. Bu derslerde öğrencilerin sunum, rapor, düzen, sorulara cevap verebilme yetenekleri tartılmış ve puanlanmıştır. Diğer paydaş öğrencilerinde soru ve cevapları izlenmiştir.



    Not: Bazı öğrencilerin sunumları upload boyut sınırı nedeniyle yüklenememiştir.

    Tolga TANIR

    NMR

    Cihan SAYAR

    Manyetik

    Günay ÖZELER

    YHEM

    Erdoğan ERYILMAZ

    Radyometrik

    Akın ÖZDEN

    SP Yöntemi

    Harun CANLI

    REMİ

    Murat CEZAN

    Sismik Kırılma

    Merter CİVAN

    DAÖ

    Mehmet Ali ACI

    RMT

    Mehmet DANACI

    Gravite

    Mehmet Fahri ETEŞ

    DAÖ

    Muhammed Enes KIZILTAN

    Sismik Kırılma

    Sami Aytaç ÖZDEMİR

    Sismoloji

    Okan Can ÖZKAN

    Manyetotellürik

    Emre PAÇAL

    CSAMT

    Tolga ÜNLÜ

    Mikrotremor

    CEM GÜLEÇ

    Deniz Sismiği

    AHMET MERT ULUTAŞ

    TEM

    Eda ALTINEL

    MASW

    Oğuz BAŞ

    Kuyu Logu

    Afife Melek COŞKUN

    VLF

    Burak Furkan GÖÇER

    RMT

    Simay GÜLER

    Yer Radarı

    Gökhan Eren KARAKULAK

    Sismik Yansıma

    Eren KAYA

    TEM

    Veli Can KÖSE

    IP

    Oğuzhan YALVAÇ

    Sismik Yansıma

    Mehmet Bora BEKTAŞ

    NMR