Elektronik Ticaret: Elektronik ticaret kısaca “Bilişim ağları (Internet gibi) üzerinden
yapılan tüm bilgi, hizmet, para vs. gibi ekonomik değerlerin değişimi
süreci”’dir. Araçları; telefon, fax, televizyon, elektronik ödeme ve para transferleri,
elektronik veri değişimi, internet olarak sıralanabilir12.
İnternet, işletmelerin ürünlerini nihai kullanıcıya ihraç etmelerinde önemli bir araçtır. İnternetin
ihracat yapmak isteyen işletmeler için faydalarını şu şekilde sıralayabiliriz13:
1) Uluslararası bilgi kaynaklarına ulaşmayı sağlayarak psikolojik engelleri ortadan
kaldırmaktadır.
2) Elektronik para transferleri, ödemeler sayesinde faaliyet işlemlerini basitleştirir.
3) İnternete bağlı herkes evrensel bir iletişim ağında, anında ve neredeyse
sıfır maliyetle iletişim kurabilmektedir.14 Yirmidört saat, yedi gün erişim ve
hizmet sunulmaktadır. Düşük maliyetle pazar araştırması yapmayı, uluslararası
bilgi elde etmeyi sağlayarak organizasyon engellerini ortadan kaldırır.
Müşteriler istedikleri ürün ya da işletme bilgilerine ulaşabilmektedir.
4) Müşterilerle, tedarikçilerle ve distribütörlerle fi ziksel olarak aynı yerde bulunmak
gerekmeden, doğrudan bağlantı kurmayı sağlar. Geleneksel aracılara
bağımlılığı azaltmıştır. İnternet, bireysel müşterilerin ihtiyaçlarına
cevap verecek, kapsamlı aramalarında yardımcı olacak yahoo, google,
amozon gibi yeni bilgi aracılarını ortaya çıkartmıştır.
5) Ülke pazar seçimini, uluslararası müşterilerden geri bildirimi, küresel niş
stratejisine uyum sağlayarak ürün/pazar engellerini ortadan kaldırmaktadır.
İşletme yöneticileri uzak ülkelere gitmeden video konferanslar düzenleyebilmekte,
mail ile sipariş verilip alınabilmektedir.
6) İnternet, bilgisayar, turizm, kitap, dağıtım, fi nansal hizmetler gibi birçok
sektörde ölçek ekonomileri, dağıtım, marka adı gibi pazara giriş engellerini
ortadan kaldırmaktadır.
7) Mevcut ve yeni müşteriler için yeni mal ve hizmetler geliştirilmesini sağlar.15
12 Elektronik ticaret uluslararası işletmecilik literatüründe bazı yazarlar tarafından dördüncü
dışa açılma stratejisi olarak görülmektedir. Doğuştan küresel işletmelerin ortaya
çıkışı, gelişmeleri elektronik ticaret sayesinde olmuştur.